Jako předposlední ze slavné řady Spitfirů bývá poválečná dvaadvacítka na okraji zájmu - jak výrobců stavebnic, tak sběratelů a modelářů. Průlom do tohoto přístupu učinil model vydaný pod značkou AZ Model a nejnověji také zcela nový model od Airfixu.
Model
Po otevření krabičky lze již na první pohled zaregistrovat další zlepšení kvality. Airfix se na modely Spitfiru vrhnul s chvályhodnou péčí a v podstatě model od modelu, počínaje poněkud hrubou devatenáctkou, o kousek jemnější devítkou a ještě hezčí jedničkou, se zlepšuje kvalita stavebnic - při nezměněné ceně. Dvaadvacítka má opět negativně provedené linky paneláže, avšak jemnější než u předchozího modelu, detailně vypracovaný pilotní prostor, do nějž se tentokrát nezapomnělo ani na obtisk palubní desky. Také další detaily jsou velice hezké, včetně např. oddělených krytů podvozků. Rovněž podvozkové šachty jsou vybavené detaily, zde radost kazí jen stopy po vyhazovačích z formy, což půjde jen velmi obtížně odstranit. Překryt kabiny je vylisovaný jako dvoudílný s volitelnou pohyblivou části pro použití v otevřené nebo zavřené poloze.
Stavba
Nemám ambice na soutěžní model a proto mi v případě této stavebnice postačí prostá stavba z krabičky. Jednotlivé díly k sobě velmi dobře lícují, takže není třeba tmelit, a to ani přechody křídla do trupu. Rozhodl jsem se uzavřít kabinu, takže na palubní desku jsem použil obtisk, což bohatě postačuje - stejně nebude skoro nic vidět. Jediné, co jsem pohřešil, byly poutací pásy na sedačce pilota a proto jsem je doplnil ze sady Eduard.
Zbarvení a označení
Chvíli jsem koketoval s celostříbrným strojem nabízeným také ve stavebnici, ale nakonec zvítězila kamuflovaná varianta stroje letícího závod o Cooper Trophy v roce 1948 - rovněž ze stavebnice. Zbarvení odpovídá standardu RAF, pouze na trupu přibyl červený pruh před ocasními plochami a startovní čísla. Pruh jsem provedl pomocí červeného obtisku, zbytek je v obtiskovém archu stavebnice. Pochvalu zaslouží popisky, kde se nezapomnělo ani na výrazné popisky na vrtulových listech. Na spodní plochy jsem použil šedou Humbrol 127, na horní jsem se pokusil kromě zelené Humbrol 30 použít šedou Humbrol 106, ale ta se ukázala jako příliš tmavá, takže jsem do ní přidal bílou. Pak jsem dal vrstvu lesklého akrylového laku a nanesl obtisky - s mírným použitím Hypersolu Agama. Na to přišla vrstva matného laku s malou dávkou černé, která zvýraznila panely a patina olejovými barvami. Po zaschnutí pak již jen nátěr matným lakem.
Závěr
Levný model, jednoduchá a rychlá stavba bez problémů.